De oorsprong van Rijkhoff gaat terug tot 1850, aan de Dorpsstraat in Assendelft.
Gerrit Rijkhoff begon destijds met een smederij. In de generaties daarna werd het bedrijf voortgezet als hoef- en kachelsmid, met diverse in werkzaamheden eromheen.

In de jaren ’50 kwam de mechanisatie in de landbouw op gang. Rijkhoff speelde hierop in met de verkoop en reparatie van tractoren, landbouwwerktuigen en melkmachines. In Assendelft en de Zaanstreek was voornamelijk veehouderij op veengrond met vaarland te vinden. Een uitzondering was de Wijkermeer, gelegen tussen de Assendelver zeedijk en Beverwijk, waar akkerland op zware kleigrond aanwezig was – een uitloper van het IJ.

In het veenland werd aanvankelijk gebruik gemaakt van McCormick-maaimachines, getrokken door paarden. Maar in 1953 verkocht Rijkhoff de eerste IHC-tractoren, met name de DLD-2 vanwege het relatief lichte gewicht. Jan Jongejans uit het zuiden van Assendelft kocht dat jaar de eerste DLD-2, die na enige omzwervingen weer in ons bezit is gekomen. Hiermee zijn we, via Case IH (waar IHC nu onder valt), een van de oudste dealers van Nederland.

In de jaren ’60, ’70 en ’80 verkochten we diverse merken werktuigen, waaronder PZ, Vicon, Strautmann, Welgro en anderen. Op het gebied van melkwinning werkten we met Alfa Laval, maar rond 1984 werd dit overgedragen aan T. Zuidervaart, dat verder ging als Zuidervaart Melkwinning.

In de jaren ’70 breidde Rijkhoff zijn activiteiten uit met de verkoop en opbouw van Perci-autolaadkranen (Boeke-Heesters was toen de importeur). Deze afdeling groeide flink, en in 1996 werd het bedrijf gesplitst in landbouwmechanisatie en autolaadkranen. Gerard Rijkhoff ging verder met de autolaadkranen, terwijl broer Cees de landbouwmechanisatie aandelen overnam en ging verder onder de naam LM Cees Rijkhoff.

Rond 2000 werd bekend dat beide Rijkhoffs uit Assendelft zouden vertrekken naar Wormerveer. Voor ons betekende dat in 2001 een nieuwe zichtlocatie aan de doorgaande N245 richting de Starnmeer en de Schermer. Deze stap bleek een goede keuze: de agrarische gebieden in de Schermer, Beemster en omstreken bleven langer behouden, precies waar ons hart ligt.

Na deze verhuizing breidde onze Tuin & Park-afdeling zich uit met het topmerk Husqvarna. Hierdoor vonden ook sportverenigingen, hoveniers en particulieren steeds beter de weg naar ons.

De landbouwtak bleef vol op actief, met Case IH en sinds 2003 ook Steyr als trekkermerken. In de jaren ’90 en ’00 verkochten we tijdelijk ook Zetor en later Lindner, maar we kozen uiteindelijk om ons volledig te richten op Case IH en Steyr (tussen 1987 en 1990 verkochten we ook MB-trac/Unimog tractoren).

We zijn nog altijd trotse officiële dealer voor een deel van Noord-Holland. Sinds 2010 zijn we ook dealer van Kuhn, en we blijven trouw aan merken als Strautmann en Vicon, die we al sinds de jaren ’60 en ’70 vertegenwoordigen.

Onder LM Cees Rijkhoff was er geen opvolging binnen de familie. Hans de Jong, die in 1987 op 17-jarige leeftijd bij Rijkhoff begon in de werkplaats, nam het bedrijf in 2017/18 over.

2025 is een bijzonder jaar: Rijkhoff bestaat dan 175 jaar.
Ondanks de splitsing in 1996 en de verschillende namen in de loop der jaren – zoals Smederij Rijkhoff, Gebr. Rijkhoff, Mechanisatie Gebr. Rijkhoff , Rijkhoff Mechanisatie, LM Cees Rijkhoff en nu weer Rijkhoff Mechanisatie B.V. zijn we samen met Rijkhoff Autolaadkranen de oorsprong in jaar 1850 . Daarmee zijn we een van de oudste bedrijven in de Zaanstreek!